Od czego zacząć odchudzanie.

28 kwietnia 2018

Co zrobić, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy? Od czego zacząć?

Jest kilka ważnych zasad, których nie wolno lekceważyć, jednak wiele osób o nich zapomina, co bardzo często skutkuje szybkim zniechęceniem, rezygnacją i powrotem do punktu wyjścia.
Zdradzę Wam dzisiaj sekret, jak osiągnąć sukces. Przedstawię cztery złote zasady dzięki którym nie popełnisz błędów i osiągniesz wymarzony cel.

ŚWIADOMOŚĆ

Zastanów się dlaczego chcesz schudnąć.

• Czy nakłaniają nas do tego problemy zdrowotne? Nadwaga i otyłość prowadzą do wielu chorób. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że same w sobie są stanem chorobowym, chociażby z racji tego, że posiadamy zbyt duże ilości tkanki tłuszczowej, która nie jest dla naszego organizmu obojętna i nie chodzi tu tylko o estetykę i kilka zbędnych fałdek. Problem jest na tyle duży, że zasługuje na osobny artykuł.

• Czy nie obiecujemy sobie, jak co roku, że w te wakacje bez skrępowania założymy najlepszy strój kąpielowy i wyskoczymy na plaże pochwalić się pięknymi kształtami? Może jest to wciąż odkładane postanowienie noworoczne, które tak ciężko zrealizować?

• Może chcemy wyglądać jeszcze bardziej atrakcyjnie dla swojego chłopaka, partnera, męża, lub zaimponować szczupłą sylwetką naszym znajomym.

Powodów mogą być tysiące. Ważne aby uświadomić sobie jaki jest nasz! Nie można dążyć do celu, nie wiedząc dlaczego do niego dążymy. Żeby zacząć działać, trzeba się dowiedzieć, dlaczego działamy.

REALNY CEL

Jeśli już wiemy, dlaczego chcemy schudnąć, musimy wyznaczyć sobie cel, do którego będziemy dążyć.

• Zasada jest jedna: dieta nie może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu, a nasza „wymarzona” waga powinna utrzymać się przez resztę naszego życia. To jest moment, w którym przydaje się pomoc dietetyka. Potrafi on obliczyć ile kilogramów faktycznie powinniśmy stracić, żeby nie popaść ze skrajności w skrajność, żeby dieta nie okazała się katorgą i żeby nie wyrządzić sobie krzywdy w postaci utraty zdrowia wraz z utratą kilogramów.

• Utrata od 0,5 do 1 kg na tydzień, jest uznawana jako optymalna i najkorzystniejsza. Takie założenia pozwolą nam na zdrowe odchudzanie, kontrolowanie postępów i utrzymanie osiągniętego celu. Osoby otyłe na początku będą “tracić kilogramy” szybciej niż te, których masa ciała mieści się w normach.

• Dopasowuje się do tego prosty wzór – utrata 7000 kcal, to utrata 1 kg na naszej wadze, co oznacza, że każdego dnia musimy wydatkować 1000kcal więcej, niż przyjmujemy. Nie odnosi się to tylko do tego co jemy. Dużo osób zapomina o tym, że wraz z napojami, również potrafimy przyjąć ogromne ilości cukru, który dostarcza dodatkowych niepotrzebnych już kalorii, dlatego podczas diety najlepiej pić wodę.

• Przedstawione obliczenia są orientacyjne, każda jednostka chorobowa potrafi skutecznie utrudniać nam proces odchudzania, oddalać nasz realny cel, a tym samym działać niekorzystnie na nasze zdrowie. Dlatego tak ważną rolę pełni tutaj dietetyk. Jest on strażnikiem naszego zdrowia, posiada odpowiednią wiedzę, motywuje nas do działania i pomaga na każdym etapie naszej terapii.

Jeżeli ustaliliśmy sobie realny cel, to nie czekajmy z jego realizacją do ostatniej chwili. Nie ma możliwości bez uszczerbku na zdrowiu stracić wiele kilogramów z naszej wagi w krótkim okresie czasu. Pamiętajmy, nasze zdrowie jest najważniejsze!

POMIARY

Kiedy już wiemy ile chcemy schudnąć i ile potrzebujemy na to czasu, zanim zaczniemy wprowadzać zmiany w naszych nawykach żywieniowych, musimy zapisać “stan wyjściowy”.

• Pomocną w tej sytuacji okazuje się być miara krawiecka. Mierzymy obwody:
-obwód talii na wysokości linii pępka, ewentualnie najwęższe miejsce
-obwód bioder na wysokości spojenia łonowego lub w jego najszerszym miejscu
-obwód ramienia mierzymy w ten sposób że odległość od góry barku do łokcia, dzielimy na pół i w tym miejscu mierzymy obwód

• Dobrym sposobem na kontrolowanie postępów jest waga z bioimpedancją dostępna w większości gabinetów dietetycznych.

• Zaczynając “przygodę” z odchudzaniem, musimy być świadomi tego, że nasze proporcje mięśni i tkanki tłuszczowej, będą się zmieniać. Jeżeli zmienimy swoje nawyki, będziemy odpowiednio, zdrowo się odżywiać, dbać o siebie i ĆWICZYĆ, wtedy ilość tkanki tłuszczowej się zmniejszy, ale zwiększy się masa mięśni, które są cięższe od tłuszczu. Zwracając uwagę tylko i wyłącznie na wagę, możemy się zdemotywować- w pewnym momencie może ona “stanąć w miejscu” a nawet “pójść w górę”, mimo tego, że będziemy wyglądać dużo lepiej.

Wszystko dokładnie zapisujemy, najlepiej robimy sobie jeszcze zdjęcie i co tydzień, bądź co dwa tygodnie, powtarzamy. Jest to sposób na sprawdzenie, czy odchudzanie przebiega prawidłowo. Połączenie pomiaru masy ciała, wraz z obwodami oraz porównanie zdjęć, gwarantuje dobrą kontrolę postępów.

NIC NA SKRÓTY

To jest jeden z najgorszych błędów jakie można popełnić – chcę schudnąć, więc nie będę jadła/jadł, lub skorzystam z „diety cud” dostępnej w internecie napisanej przez bliżej nieokreślone osoby, nie poparte ani wiedzą z zakresu dietetyki, ani żadnymi badaniami, które mogłyby potwierdzić jej działanie na nasz organizm. Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, a dieta żeby była skuteczna i zdrowa musi być dopasowana indywidualnie do nas. Zła dieta negatywnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie, może być przyczyną wielu chorób. Dietetyk pomoże nam dokładnie ustalić cel i metody działania, dzięki którym, będziemy w stanie osiągnąć nasz cel. Odpowie na ewentualne pytanie i zapewni dawkę motywacji, niezbędną do zdrowego i efektywnego odchudzania.

Patrycja Wolnik – dietetyk